På upptäcktsfärd i Waterloo

I dag har jag varit ute på promenad i Waterloo. Jag har inte så mycket för mig på dagarna och tänkte att det är lika bra att ta utforska staden. Förutseende som jag är hade jag skrivit ut en karta redan i Sverige, den var ovärdelig i dag.

Jag har dåligt lokalsinne, därför har jag alltid med en karta.


Vädret var strålande solsken så det var tur att jag lämnade min kofta hemma. Min första anhalt var Westmount Place Shopping Centre. Ett litet shoppingcenter med apotek, några klädaffärer, bank, juvelerare, snabbköp och en restaurang. Arkitekturen gick i gråskala men de gula parkeringsrutorna piffade upp lite. Jag gick en sväng runt  buktikerna, de flesta var stängda pga Labour Day, och handlade sedan vatten och ett äpple. Ska gå dit i morgon igen och köpa en diskborste för det har jag inte hittat någon här hemma.

Som sagt är de flesta bilar i Waterloo större än den svenska riksgenomsbilen, jag tog en bild av parkeringsplatsen för att visa.

Många verkar gilla pick upper och jeepar.

Jag fortsatte norrut på Westmount Rd och tog höger på University Avenue med siktet inställt på Centennial Park. Tänkte det kunde vara trevligt att slå sig ner i parken, dricka lite vatten och kanske ta en glass. Det kom sig i stället så att jag fortsatte norrut på Univ. Ave för där låg University of Waterloo

Tjusig logga.


Där låg också några Kanadagäss. Hatade för sitt bajsande, kanske ännu mer hatade men samtidigt lika älskade som stoppning i Canada Goose jackorna.

Rör upp många känslor.


Jag vet inte riktigt om detta bara var en del av universitetsområdet eller om det är utspritt över fler delar av staden. Hur som helst var det i tegel i färgerna brunt och grått. Inte alls så tjusigt som universitetshuset i Lund. Å andra sidan är kemicentrum inte heller så tjusigt, det är i rött tegel. Där fanns ett torg med restauranger av alla de slag, mycket hamburgare och kinesiskt. Jag gick runt ett tag och valde sedan en hamburger restaurang, mest för att kinaresurangen med meny på kinesiska inte var så inbjudande.

Jag har beställt mat på hamburgeresturanger många gånger förut, både i Sverige och övriga Europa. Trots detta var det här en konstig upplevelse. Medan jag stod i kassakön bestämde jag mig för en warm chicken sallad för 5,39 CAN. Jag vill upplysa den intresserade läsaren att  1 SEK = 6,6 CAN. Det var lite oklart vilken kassa man skulle gå till men det löste sig och jag fick beställt min mat. När jag skulle betala sa mannen att det blev 6,09 CAN, medan jag väntade på min mat började jag fundera på hur det plötsligt blivit dyrare men orkade samtidigt inte bry mig. Jag fick min mat och tittade efter en plats att sätta mig i den överbefolkade resturangen. Det känndes lite konstigt, var hade dom tänkt att jag skulle sitta, jag kände mig lite överflödigt. Jag frågade en tjej om platsen mitt emot var ledig, det var den inte. Uteserveringen var också full.

Hela besöket känndes väldigt konstigt, det fanns så många matställen att välja på att jag inte riktigt visste vilken jag skulle ta. Jag kände mig bara konstig och överflödig inne och tänkte att de andra säkert tyckte jag verkade jättekonstig. Lösningen blev att jag gick och satte mig i parken.

Äntligen en sittplats!


När jag inspekterade kvittot så jag att jag förutom salladen betalt 0,27 CAN för GST och 0.43 CAN för PST, totalt 6,09. Jag vet inte vad GST eller PST är för något men gissar på någon slags skatt.

Kvitto med oklara kostnader.

Efter avslutad måltid tog jag en sväng i parken. Där var en massa barnfamiljer och jag tror jag såg en Amishfamilj med. Eller så var de bara en väldigt personlig klädstil. Parken var lite som folkets park i Malmö, för den hade djur. Det fanns minihäst, alpackor, lamor, getter och påfåglar.

Tre av många djur i parken.

Jag satte mig vid en damm och tittade igenom min international students handbook från universitetet. Det visade sig att universitetet till och med har sin egen polis! Hoppas det inte är en brottslighetsindikator...

Efter en stund gick jag hemmåt och såg en väldigt rolig skylt.




I morgon ska jag försöka hitta det riktiga centrumet i staden. En rolig sak är att det finns massor av ekorrar här, det är svarta eller gråa tillskillnad från hemma. När de springer ser de ut som en sinusvåg.

Det finns väldigt många ekorrar.

Jag köpte en kakmix i går som jag egentligen tänkte bakat nu men jag orkar inte. TVn fungerar inte, det är bara brus, tror det är fel på någon antennkabel. Så det får väl bli webbtv i kväll igen.


Kommentarer
Postat av: Therés

Vad roligt att du har en blogg, jag ska länka från min egen och följa dig varje dag. :) Hoppas att det känns bra och att du inte har gått vilse något mer.

2009-09-08 @ 13:48:01
URL: http://bakomfoten.blogg.se/
Postat av: Anette Lüning

Hej Ellen !

Skönt att veta att du kommit fram och installerat dig trots vissa umbäranden. Kommer att följa din

blogg. Ha det gott ! Varma hälsn från mig och Johan som är hemma på besök just nu.

2009-09-08 @ 17:01:11
URL: http://telia.com
Postat av: R

Jag gissar "General Sales Tax" på GST, på PST gissar jag "Particular Sales Tax", eller något annat som indikerar att det är moms som är relaterad till varans art, d.v.s. mat.



Om två ekorrar hoppar nästan bredvid varandra, hur vet du vilken som är sinus och vilken som är cosinus? :)



KRAM

2009-09-16 @ 00:57:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0