Träningscenter och Master Card!

I dag har jag spenderat större delen av dagen på campus. Mitt första stopp var redan på vägen dit när jag skulle ta ut pengar i en cashmachine (bankomat). Det gick inte så bra, den sa bara error, så jag gick in på kontoret för att fråga vad problemet var. Bankkvinnan förklarade vad jag borde ha fattat, nämligen att den inte tog Master Card. Hon var väldigt trevlig och tyckte det var roligt att jag var från Sverige. All jag mött hittills är väldigt imponerade av min engelska och det faktum att en stor del av min utbildning i Sverige är på engelska.

Här är en roligt skylt jag såg på väg till campus. Jag har har aldrig ätit double double pizza.

Svårt att föreställa sig hur double double pizza ser ut...

Väl framme på campus gick jag till students account för att hämta ut mitt UHIP a.k.a sjukförsäkringskortet. När man studerar i provinsen Ontario är denna typ av sjukförsäkring obligatorisk. Nu är det så att jag redan har en försäkring från Lunds universitet via kammarkollegiet samt en extra tillägsförsäkring från mitt eget försäkringsbolag. Därför känns UHIP aningen överföldig, dessutom kostar den ca 2500kr. Jag hade läst på nätet att man kan ansöka om att gå ur UHIP så jag fråga hur detta skulle gå till. Students accounts receptionisten gav mig ett formulär och sa att jag var tvungen att gå till Health and Dental Plan Office för att få ytterligare information. Tydligen finns det många olika sorters försäkringar i försäkringen, det hela verkar virrigt och jag har verkligen lärt mig uppskatta fri sjukvård som i Sverige!

Nästa punkt på dagsschema var en campus tour, men det dröjde några timmar så jag passade på att gå till Health and Dental Plan Office för att reda ut resten. Verkar som om jag kan slippa UHIP och få tillbaka mina pengar!

En underbart bra sak med university of Waterloo är att man har fri tillgång till träningsanläggningen! Jag gick dit för att titta och upptäckte att det till och med fanns två. En med tennis, squash, gym och pool och en med gym, aerobicsm, ishockeyrink mm. Helt underbart! Tydligen räcker det att man har med sitt WatCard och ett lås till skåpet i omklädningsrummet. Det verkar väldigt opraktiskt att man ska ha kortet med sig inne på gymmet, måste ju vara jättelätt att tappa bort. Vore smartare att dra kortet vid ingången som på Gerdahallen i Lund. Lås till skåpet kan man ta med själv eller köpa för 20 dollar per termin. Ska se om jag fick med mitt lås hemifrån, eller köpa nytt på zehrs, betalar inte så mycket för nått hänglås!

En av två träningsanläggningar.


En annan rolig sak är att de har en ombudsperson på campus!

Älskar att det inte finns ett engelskt ord för ombudsperson!

Efter en lång runda på campus var jag nu rätt trött, så jag skippade campus tour, anser mig hitta bra själv. I stället försökte jag hitta en bankomat. På SLC (student life center) fanns en, men inte heller den tog Master Card. Jag vill citera ICA banken:

"Master Card, ett av världens mest accepterade kontokort"

Kanske i affärer men knappast i bankmaterna! Jag frågade "ask me" människorna var det fanns en passande automat och de hänvisade till banken våningen under. Eller rättare sagt sa det, "You should go to, CBT (lr nått)". Här i Kanada verkar de väldigt förtjusta i förkortningar och säger dem gärna väldigt fort. En av mina mest använda fraser i dag är "-What does that stand for?".

Efter en stunds letande hittade jag banken, de kunde inte hjälpa mig och mitt Master Card men förklarade vänligt vägen till Bank of Montréal. Banken låg ca fem minuters promenad därifrån och accepterade mitt kort. Men nya problem uppstod. I Sverige knappar man in sin kod och anger hur mycket pengar man önskar ta ut. I Kanada knappar man också in koden men sen kommer tre olika val, vilket jag inte riktigt förstod skillnaden mellan. Jag gick in och sa som det var, att jag aldrig använt en kanadensiak bankomat och behövde hjälp. Bankkvinnan var mycket trevligt och tyckte det var väldigt spännande att jag var från Sverige. Hon visade hur jag skulle göra, för efter de tre första valen kommer tre till... 

Vid det här laget var jag väldigt trött och tog därför bussen hem till Mc Dougall Rd. Det var planerat att en av mina huskompisar (eller vad de nu kallas) skulle komma i dag, men kl är 20.09 och hon har ännu inte dykt upp! Jag hade ju bakat brownie till henne men fikade för mig själv i stället.

Börjar få ordning på saker och ting men börjar samtidigt känna mig lite ensam... Hoppas hon kommer i morgon så man får någon att umgås med. Är väldigt glad att jag inte ska bo själv hela tiden!

I  morgon är det orientation for international students, kanske blir det dans till Disneylåtar, kanske inte. Hur som helst har de skickat ut en orientation handout med fakta om Kanada. Under "Canadian etiquette" förklarar de att man skall vara punktlig, hälsa med fast handlag, inte prata med munnen full, sortera sopor, inte tala i mobil under möten och stå i kö. Det ska jag nog klara av men det fanns delar som var nya även för mig...

Jag är ju i och för sig medveten om att man inte duar folk utan för Norden men det känns väldigt konstigt att använda titlar till lärare och professorer. Nästan som om man skämtade eller drev med dem, men det är väl bara att ta seden dit man kommer.

Nu ska jag väl se lite på webbtv i min ensamhet. Jag brukar kolla på The National, det är kom aktuellt eller rapport. Det är ett bra program och de rapporterar en hel del från Afganistan eftersom Kanada har trupper där. Ja de är ju faktiskt i krig... Häromdagen var var det två soldater som dödats och jag har sett en hel del "supporting our troups" klistermärken på bilarna.

I övrigt har de rätt mycket rapportering från USA men det är egentligen svårt att svara på om det är men än hemma. Våra nyheter handlar ju också mycket om USA.

Kommentarer
Postat av: Jenny

Jag är imponerad över storleken på dina inlägg Ellen, kul att du har blogg!



För övrigt har jag exakt samma erfarenhet vad beträffar Mastercard. Jag ger mig inte ut i världen igen utan att ha skaffat VISA.

2009-09-13 @ 09:50:01
URL: http://ensjuktbra.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0