Settling in!

Settling in!

I går var en spännande dag. Jag ägnade morgonen åt strukturera upp saker och ting så som CSN och mitt veckoschema. Det är en hel del som ska fixas denna vecka, diverse introduktionsmöten, rundturer samt uthämtning av UHIP (University Health Insurance Plan) och WatCard (student id).

Jag promenerade till campus, en tur på ca 10 minuter och hittade efter en stund international student office i Needle Hall. Jag har egentligen inget ärende dit förren på torsdag men tänkte att det var lika bra att gå dit och kolla läget. Väl inne på kontoret hittade jag en karta över campus och lite övrig information. Funderade en stud på att hitta på någon fråga för att ha något att snacka med dem om, men insåg att det oftast blir väldigt löjligt att fråga saker man redan vet.

Det fanns en karta med nålar utsatta vid Waterloos samarbetsuniversitet. Eftersom Lundnålen befann sig någonstans i Småland/Östergötland satte jag den i Skåne, bredvid Malmö där den hör hemma.

Lund ligger inte där!

Jag forsatte istället min vandring runt campus. Det är ett stort område, fyllt med studenter. Just nu är det orientation week, dvs nollning, och överallt fanns grupper av studenter i t-shirtar som indikerar vad de läser ex arts eller engineering. Här i nordamerika tar de nollning ett steg längre än vad vi gör i Lund, inte ens LTH (Lunds tekniska högskola) når upp till deras standard. Det SKRIKS hejarramsor över allt i bästa cheerleaderstil:

"- W A T E R L O O"
"-What is that?
"-Waterloo!!!!!!!!!! Yeah, Yeah, that's right!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!"

Hade jag inte vetat vad det rör sig om hade jag gissat att det var en galen sekt eller att de peppade upp inför krig...

Det absolut roligaste är danserna! Faddrarna står på en scen och visar koreografin, sedan dansar alla. Det är väldigt välkoreograferat, inget huvud-axlar-knä och tå här inte! Några dansade till Disneylåtar och när jag hörde lillasjöjungfrunlåten ville jag nästan hoppa in i dansen. Kan inte tänka mig att man kunde få svenskar att dansa på det där viset. Alla var extremt hängivna och ingen det minsta blyg. Ska lägga ut en film på facebook. Filmen ger ett smakprov men ljudet är ganska dåligt så man hör inte så mycket av deras skrik. Här kommer en bild med.

Välkoreograferad dans till Disneylåter!

När jag gick vidare såg jag den här skylten. Oklart hur många kemihus det finns men minst två verkar det som!

Kanske är det här jag ska spendera min tid!

Lund lider som bekand av extrem bostadbrist,  det verkar bätte med den saken i Waterloo, men tält fanns det!

Förmodligen inte tält för bostadslösa studenter, oklart vems.

Nästa anhelt var SLC (Student LIfe Center) där jag skulle hämta mitt studentid, the WatCard. SLC är ungeför som AF-borgen i Lund fast inte så tjusig. Där finns restauranger, bokhandel, bibliotek, informationsdisk, bank, frisörsalong, datorbutik och förmodligen ännu mer men förmodligen inget systembolag/liquore sore vilket hade varit praktiskt. Det togs en bild på mig och jag fick mitt WatCard. Sedan gick jag till bokhandeln för att köpa postit lappar och gem.

WatCard, gem och postits

WatCardet är nyckel till allt verkar det som, datasalar, gymmet och allmänt passer- och indentifikationskort. Studenter och föräldrar kan sätta in pengar på det så kan man använda det på campusets restauranger. Studenterna här verkar yngre än i Sverige, det refereras en del till föräldrarna. Jag är visserligen myndig och mer eller mindre självförsörjande sen flera år tillbaka, men mina föräldrar kan också sätta in pengar om de vill ;)

Nu var jag halvvägs igenom min shoppinglista och gick mot ett apotek (eller vad man nu ska kalla det..) för att fixa resten. På Campus Pharmasave inhandlades två stycken förpackningar handsprit och diverse plåster i olika storlekar. Nu ska jag nog klara mig från svininfluensan!

Svininfluensan rår inte på mig!

När jag senare på kvällen gick för att handla mat hittade jag något fantastiskt, en tygkasse! Min första tanke var att den säkert var svindyr men den kostade bara runt en dollar. För övrigt köpte jag diskborstar, disktrasa, plastpåsar te och köttfärs. Köttfärsen är väldigt billig, typ 30 kr kilot! Som jag fattar det var den "free from antiobiotics", och det känns ju bra. Det finns så många olika sorters mjölk i affären, vanlig, soja, i tetra pak, i någonslags påse, fet, icke fet... Börjar hitta i butiken nu men det är fortfarande oklart vart man skall göra av sin varukorg när alla varor är upplastade på bandet...

Äntligen, nu slipper jag plastpåsarna.

Senare på kvällen bakade jag brownies. Från en kakmix, skulle tro att märket motsvarar euroshopper. Det är otänkbart att jag skulle köpa en euroshopper kakmix på ica tuna och bakat i mitt eget kök i Lund!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0